Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Hvilke leker liker dine kaniner?

Spørsmål, råd og tips om leker til og generelt aktivisering av kanin

Re: Hvilke leker liker dine kaniner?

Innlegg Eliva 23 Sep 2011, 22:54

Trampe liker veldiggodt doruller med og uten papir på, han ruller og slenger de bort
Han liker også en katteleke man får kjøpt på rema 1000..... :roll: Det er en gjennomsiktig ball med noen kuler inni, tror det var 2-4 baller inni en pose. Men det dumme med dem er at de er laget av hardplast, så han kan ikke slenge de bort eller ødelegge dem, dum jeg var som kjøpte dem :frustrert: .
Noe annet han liker er pappesker. Kaniner liker forresten å sitte i høyde, om dere har lagt merke til det :o
Han hopper også litt hinder med alt mulig egentlig,Rokkering og stor dorull :shock: .

Ps; Profilbilde kommer snart :D
Hilsen Eliva og Trampe
Eliva

Innlegg Kakemonster 26 Sep 2011, 01:04

Min forrige kanin, en belgisk kjempe, likte godt å kaste rundt blomsterpotter.. disse som blomstene står i når man kjøper planter.. Blomsterpotte av plastikk.. han kunne aktivisere seg lenge med dette..

De jeg har nå har vel ikke noe favorittleke men de liker godt å løpe i tunnellen sin.. nå er den så fillete at jeg måtte kaste den.. men skal kjøpe ny :) :)
:-)))
Brukerens avatar
Kakemonster

Innlegg Elisesofieh 09 Nov 2011, 19:17

Min kanin har en liten bamse (som egentlig heller er som e kompis for han, ser det ut som x) ) og en katteleke med bjelle i, som han slenger rundt på hele tiden :) Han gir seg ikke før den ligger i matskåla :p Han har iingen interesse fr do-ruller.. De bir bare stående/liggende på samma plass hele tiden :p
Swag og Elise! <3
Elisesofieh

Innlegg Marit 09 Nov 2011, 19:21

Mine kaniner elsker pappesker. I dag la jeg inn et langt papprør i stua. Det var veldig spennende og populært. Dere kan se flere bilder av kaninene og det lange røret i dette innlegget:
http://maritemilie.com/2011/11/09/aktiv ... nde-miljo/
Marit. Forfatter av Den store kaninboka 2010 og Rabbit Behaviour, Husbandry and Welfare 2013 http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... Id=5154217
Brukerens avatar
Marit
Moderator

Innlegg linejnta 13 Des 2011, 10:00

Bilde

Jeg kjøpte en slik for noen måneder siden :) Den er populær hos Tarzan - han er veldig leken, og veldig smart.
Leken fungerer slik at du gjemmer godbiter for så å dekke de til med enten en plate som skal skyves på, eller små lokk.
Tarzan skjønte greia med en gang, og det tok vel 30 minutter før vi var gjennom alle "skrittene" og han bare så på meg som om han lurte på "var det alt??".

Etter det ble det kjedelig, for han løser jo oppgaven med en eneste gang...Så jeg satte det opp på en pappeeske i nederste hylle i bokhylla hjemme.
Hver dag sitter Tarzan oppå pappesken, ved leken og kaster disse lokkene utover gulvet ;)
Lyden av de blå lokkene som treffer gulvet er nå meget kjent, det er liksom som om de SKAL ligge på gulvet, for hver gang jeg rydder de på plass, så kaster han de ut igjen. Så jeg rydder, han roter :D
Sånn holder vi den leken gående, dag etter dag...hihi.
Milo, Milla og Tarzan på nett: http://http://linejntasdyreside.blogspot.no//
Brukerens avatar
linejnta

Innlegg Anderwin 12 Jan 2012, 22:39

Fikk en bunny ball som du kan legge godteri inni pluss det er høy rundt da, veldig poplær :).

Ellers liker kaninen min å bli jaget av meg :p. Later som jeg fanger den og da gjør den mange happy bunny osv, er det normalt at en kanin liker å bli jaget på også være glad over det xD?
Anderwin

Innlegg Cazzie 17 Feb 2012, 21:08

Anderwin skrev:Fikk en bunny ball som du kan legge godteri inni pluss det er høy rundt da, veldig poplær :).

Ellers liker kaninen min å bli jaget av meg :p. Later som jeg fanger den og da gjør den mange happy bunny osv, er det normalt at en kanin liker å bli jaget på også være glad over det xD?

Kaniner leker sånn, så vidt jeg vet??
Bare at i deres tilfelle, så er det ikke om å gjøre å bli fanget- det er å løpe fra den andre ;)

Dessuten, kan det jo hende at h*n er glad for å bli fri fra hendene dine??
Brukerens avatar
Cazzie

Innlegg GulleDott 19 Feb 2012, 16:38

Hahaha! Så mange morsomme ting kaninenen deres liker! :lol:

Gulle ELSKER hundeleker, som han kan jage rundt. Jeg bruker å kjøpe sånne tennisballer som har feit tråd rund, som jeg bruker og henge opp på gitteret i taket. Og det stor koser han seg med, haha! :heartbeat: Også finnes det jo kjempe mange andre morsomme ting til kanin! Jeg vet ihvertfall at Gulle går for hundeleker! En KLAR favoritt blandt oss, haha! :angel:
Bamse klem fra
Elisabeth og Gulle
Brukerens avatar
GulleDott

Innlegg Olga 16 Mar 2012, 11:18

Mine kaniner liker å leke med alt annet enn jeg vil at de skal leke med :-) De to i første etasje finner på så mye bøll og mest om natta så hvis jeg sniker meg om natta ned å se hva de driver med så kan jeg finne Luna oppå sofaen grave bak en pute og Loony i sekken min tygge på leksene :-) De har fått masse fancy leker fra busybunny, men ingenting som pappesker og et stort bungallow fra Oxbow. Min samboer har byggd for de tuneller i tre med to leiligheter som de liker å være i og de synes det er ekstremt gøy når vi forandrer på settingen der. Pepper i andre etasje er desverre alene nå og hun har vært hos oss i 1 måned bare, hun like sin Oxbow bungallow og ball av kvist og hoppe oppå ting, inkludert oss. Hun liker når vi legger oss på gulvet slik at hun kan hoppe oppå ned. Om morgen liker hun å hoppe opp i sengen og puste midt i ansikte mitt til jeg våkner og grave seg under dyna og lage tuneller :-) Min samboer skal bygge noen tuneller og leilighet til henne også slik at hun får løpt inni der som de andre to. Vurderer etterhvert en kompis til henne også. Nå har vi stor hage så løping ute er alltid populært. Ellers synes Loony det er veldig underholdende å hoppe oppå oss når vi spiser og sniffe seg til maten vår. Har hatt kaniner i 9 år og heldighvis ingen har funnet på å tygge på plantene mine (har 100 orkideer) :-)
Olga

Innlegg KaninElskerMarthe 03 Jun 2012, 14:04

Bambi elsker sånn metallkule som jeg fyller med høy. Han biter tak i den, og rister den lenge, så høyet detter ut. Både Billy og Bambi liker å stjele høy og mat fra hverandre. Haha, det er sjeldent at de spiser sitt eget. Billy har en sånn gulrot-dings som han har i munnen og løper rundt med. Bambi har en sånn fargerik treball med bjelle inni, som han rister når Billy skal sove, for Bambi vil at Billy skal være våken og holde han med selskap <3
Busy, Billy, Bambi og Marthe <3
Brukerens avatar
KaninElskerMarthe

Innlegg Pia og Lilly 01 Apr 2013, 11:13

Frèyja skrev:Kaninjenta mi er ganske primetiv når det kommer til leker, hennes yndlingsleke er en helt vanlig pappkopp fra Tine! Denne hiver hun rundt på og elsker å tygge i stykker :D

Nå fikk jeg en ide til en leke ;)
-Pia & Lilly

Stikk innom bloggen min http://pialilly.blogg.no/ <3
Pia og Lilly

Innlegg Pia og Lilly 01 Apr 2013, 14:25

Påskeleke!
Ett lite påskeegg med to kuler inni _)
-Pia & Lilly

Stikk innom bloggen min http://pialilly.blogg.no/ <3
Pia og Lilly

Innlegg Bruno Ann 23 Apr 2013, 18:19

Jeg bruker ikke å leke så mye med kaninen. Men jeg har tyggeleker fra Buddy, de burde fungere, Bruno tygde på den i en kort periode og har tygd opp alle :)
Veldig smart vis du har problemer med å finne grener den kan tygge på. Hinder er også et valg! Det kan du enten kjøpe eller lage selv, det er enkelt og greit. Men først må du huske på å få kaninen din til å bli vant med å gå turer først, det er alltid en liten utfordring i begynnelsen. Det som er lurt er å belønne kaninen med en godbit når den hopper over. Ellers vet jeg ikke så mange flere, men prøv å søke litt på nettet. Det burde ikke være så vanskelig å finne en lek som du og kaninen din liker ;)
Klem fra Ann og Bruno :)
Bruno Ann

Innlegg Frøken Josefine 27 Jun 2013, 18:29

Jeg har en dvergvedder som lyder navnet Josefine... Hun er en nydelig lita tulle...

Hun leker ikke så mye, men hun hopper rundt her og jager kattene mine... det syns hun er veldig gøy...

Prøvd meg med pappesker, men de spiser hun bare opp? Hva gjør jeg galt??
Frøken Josefine

Innlegg flekk 06 Jun 2014, 08:07

kaniner liker å tygge på pappesker. :D Mine gjør det samme, og aktivitet for dem er å løpe rundt og hoppe opp på ting.
hilsen Flekk og hans eier Victoria
Brukerens avatar
flekk

Innlegg 02maryam 25 Jul 2015, 20:37

Mine kaniner liker slike leke-baller som har hull i seg, og man kan putte snacks oppi. De liker alt som er lagd av tre (trygg tre, selvfølgelig), og som går å kaste rundt, tygge på, ellerha mat oppi. Jeg liker og kutte opp en dorull i fire deler, og putte sirklene i hverandre, slik at det blir en ball, også putte godbiter i dem. Ellers liker de ting av sissal også, foreksempel de "kanin trærne" man kan kjøpe på nett, som er helt trygge. Også liker de ing fra binkybunny.com og andre fine nettsider. Du kan og søke på "10 toilet roll toys for pets" som og går å bruke til hamster og marsvin! Lykke til :D
02maryam

Innlegg Pala 14 Jan 2016, 11:48

Hei
Snackball er en favoritt oss Victoria, men en ball av tre med farger til og kaste på er Jack og Sprett sin favoritt. Sprett har en liten tunnel av grener som er kjøpe i en dyrebutikk. Han gnager på den, og alle liker selje kvister!
Hilsen Victoria, Jack, Sprett, Kinder, Dunhale, Tussi, Fluffy og meg
Pala

Innlegg RebekkaA 26 Apr 2016, 20:23

Kaninen min er veldig glad i katteleker, han har 1 flamingo og har hatt et par hundre sånne små tøy mus.
Han har halen i munnen og løper fram og tilbake gjennom hele stua med denne i munnen og rister litt på hodet. Kjempe morro og underholdene å se på. Gjør også dette i buret, da løper han egentlig bare rundt og rundt.
Anbefaler dere og prøve å slenge inn en liten tøy mus i buret !

Bilde
Hilsen Rebekka & Tigergutt!
Brukerens avatar
RebekkaA

Innlegg Pala 11 Mai 2016, 01:04

Snackballen er en vinner som Kinder blir heeeeeelt gal av!!! :lol: Løper etter den så fort jeg får lov til og hive den inn i buret :lol:
Hilsen Victoria, Jack, Sprett, Kinder, Dunhale, Tussi, Fluffy og meg
Pala

Forrige

Gå til Kaninleker og aktivisering

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest