Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Luna og Lago

Spørsmål, svar og erfaringer relatert til det å føre og ha flere kaniner sammen

Luna og Lago

Innlegg Luna 05 Des 2007, 17:08

Nå har Luna og Lago sitt første møte inne på badet, adskilt med kompostgjerder. Først var de rolige så vi åpnet opp litt slik at de fikk hilse ordentlig, men da prøvde Lago å parre seg med Luna så vi lot dem bare holde på litt før vi satte gjerdet i mellom igjen. Nå ligger de rolig ved siden av hverandre, det er vel kanskje et godt tegn? Lago lager stadig vekk noen rare brumme/summelyder, noen som vet hva dette betyr? Noen som har noen gode råd videre?

Har lest litt her blant annet http://rabbitnetwork.org/articles/bond.shtml

Her ligger de ved siden av hverandre:
Bilde
Hilsen Kaja, Luna og Lago

Besøk gjerne bloggen min - om hverdagsliv, veganisme, vegetarmat, katter og kaniner
Brukerens avatar
Luna
Moderator

Innlegg Luna 05 Des 2007, 17:19

Nå sitter de og spiser høy på hver sin side av gjerdet :D De har tendenser til å bite/klore litt kjapt mot hverandre, men det har ikke vært ander konsekvenser enn at det har kommet noen hårtuster. Det virker som de ikke helt klarer å bestemme seg for om de er venner eller fiender.

Harmonisk spisestund:
Bilde
Sist endret av Luna den 05 Des 2007, 18:03, endret 1 gang

Besøk gjerne bloggen min - om hverdagsliv, veganisme, vegetarmat, katter og kaniner
Brukerens avatar
Luna
Moderator

Innlegg SiljeHH 05 Des 2007, 17:33

Ååå, så koselig!! Hvis de kan ligge ved siden av hverandre sånn er vel det ca. kjærlighet ved første blikk i kaninverdenen? Så utrolig bra :) Sånn vil jeg også gjøre det :) men gjør du noe ekstra for at Lago skal bli kjent med deg, eller er det bare Luna i første omgang? Når Lago parrer er det vel for å vise at han er dominant, og siden Luna er sterilisert må de vel bare holde på litt.. Gjøre som artikkelen "din" sier og dytte ham av etter noen sekunder, men fortsatt la dem være sammen? Har du to bur eller er det kompostgjerde som gjelder? Jeg har tenkt å la Ludo og Ana bytte bur hvert døgn, og muligens kjøre banan-trikset ;) Håper de fortsetter med den fine utviklingen :)
Silje
SiljeHH
Moderator

Innlegg Luna 05 Des 2007, 17:45

Er masse sammen alene med Lago også. De bytter på å gå fritt i leiligheten, mens den andre er på "sitt" rom. Jeg har fri denne uka, så da er det mulighet for å være sammen store deler av dagen med begge.

Vi har det ene buret vi har på soverommet, og på kontoret er Lunas spiseplass/doplass med kompostgjerder. De bytter på å være på hver av disse rommene, slik at de blir vant til hverandres lukt.

Lago hørtes ut som en liten bie, mens han summet til Luna :) Tror kanskje det kan være en slags parringslyd? Nå er de hvert sitt sted igjen. Lurer på å kanskje la dem møte hverandre kjapt en gang til sent i kveld. Er det for tidlig?

Brukerens avatar
Luna
Moderator

Innlegg SiljeHH 05 Des 2007, 17:52

Så bra da:) Lille bie-lyd høres koselig ut, men har ikke hørt om det før? kanskje han "maler"? Vet ikke om det er for tidlig, men hvis du føler at det er riktig, så er det du som bestemmer, siden du er alfakaninen ;) Man må jo ta det på gefühlen, og hvis det virker som om de går godt sammen kan du vel gå fortere frem enn hvis de hadde slåss?
Silje
SiljeHH
Moderator

Innlegg Luna 05 Des 2007, 18:02

Er litt bekymret for at det skal utvikle seg til slåssing, siden det gikk litt hardt for seg før vi satte gjerdet mellom igjen i stad. Luna så litt pjusk ut etterpå, men det er kanskje best å la dem etablere dominans selv om Luna ser ut til å mislike det? Tror jeg skal prøve å la dem holde på litt men ikke for lenge, jeg.

Brukerens avatar
Luna
Moderator

Innlegg Jannicke 05 Des 2007, 18:03

Den summelyden kan kanskje være sånn parrelyd? Når du sier bie og summelyd tenker jeg mest på lyden hannkaniner lager når de springer rundt deg i ring og er parringsklare.
Men han er vel kanskje kastrert? Vet ikke om kastrerte hannkaniner også lager sånn lyd som jeg mener.

Uansett, lykke til videre med bonding. Synes det ser ut til å gå bra allerede jeg da :)
Brukerens avatar
Jannicke
Etablert bruker

Innlegg Trost 05 Des 2007, 18:04

Høres ut som om det kan være en parringslyd. Sofus parret veldig på Sniff i begynnelsen, men vi lot dem bare holde på og han ga seg etterhvert. Fortsatt litt parring et par ganger i måneden her :emo3: De ser ut til å slappe veldig godt av ved siden av hverandre da, så det er et bra tegn. Så spennende :D
Brukerens avatar
Trost
Etablert bruker

Innlegg Luna 05 Des 2007, 18:07

Lago er kastert, så jeg er usikker på om det kan være en parringslyd da, men det virker jo som det mest sannsynlige. Håper det bare går fremover nå!

Brukerens avatar
Luna
Moderator

Innlegg Trost 05 Des 2007, 18:10

Sofus lager nok av parringslyder til tross for kastrering :emo2:
Brukerens avatar
Trost
Etablert bruker

Innlegg Marit 05 Des 2007, 18:14

Utrolig søte der de ligger og prater sammen. Luna lurer nok på hva det er for noe rart som har kommet i hus, men det ser jo ut til at det går riktig vei. Får bare håpe hun aksepterer han i resten av leiligheten også, som jo er "hennes".

Ser veldig lurt ut å benytte seg av kompostgjerdene.

:D
Marit. Forfatter av Den store kaninboka 2010 og Rabbit Behaviour, Husbandry and Welfare 2013 http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... Id=5154217
Brukerens avatar
Marit
Moderator

Innlegg Luna 05 Des 2007, 20:46

Nå lot vi dem ha et lite møte til, denne gangen uten gjerder. Innimellom så det ut til å gå veldig bra, men etterhvert ble det litt slåssing (skilte de kjapt hver gang). Føk litt pels rundt da. Men de roet seg til slutt og la seg ned og slappet av noen meter fra hverandre og til sist snuste de litt på hverandre uten at de slåss. Lago er kjempeinteressert og summer i vei og følger etter Luna, men hun ignorerer ham mer og legger seg ned for å slappe av, men løper vekk når han kommer og maser. Bør jeg være bekymret for at de viser slåsstendenser?

Brukerens avatar
Luna
Moderator

Innlegg Hilde 05 Des 2007, 20:51

Det er parringslyder ja, han bummet så godt som konstant den tida han var på klinikken (men da var han jo også ordentlig mann!). Nå er det jo ikke mange ukene siden han ble kastrert, så alt testosteronet er nok ikke helt ute av kroppen enda....
-Hilde Andgard-
Brukerens avatar
Hilde
Etablert bruker

Innlegg Ida 05 Des 2007, 21:19

Litt jaging, parring og pelstuster her og der er visst normalt.. Uansett hva vi syns om det :roll: Håper det fortsetter slik det har gjort til nå! :D
Hilsen

Ruffen, Milla og Ida!

- Respekt for individet.

Innlegg Luna 06 Des 2007, 13:47

Arrg... Nå klarte Lago å hoppe over kompostgjerdet (!) og inn til Lunas innhegning, slik at det ble en del slåssing. Jeg satt rett ved og så det da det skjedde, men var ikke helt forberedt på det så de rakk å slåss noen sekunder før jeg fikk Lago vekk. Så nå er døra lukket helt til det rommet :roll: Vi skal ta dem med til mamma i morgen slik at de kan møtes på et sted som er helt nytt. Håper det fører dem litt nærmere hverandre...

Brukerens avatar
Luna
Moderator

Innlegg SiljeHH 06 Des 2007, 13:56

Oi jøss! Alt de får til når de legger godvilja til! Eller skal jeg si vrangvilja :P Håper det går bedre når de er på et nytt sted, kanskje du skal prøve litt "skremme sammen" når de er i bilen eller hva som helst på vei dit? Det hjelper seg sikkert, du er flink!
Silje
SiljeHH
Moderator

Innlegg Luna 06 Des 2007, 14:02

Ganske godt gjort å komme seg over det gjerdet!

Vi har tenkt å sette dem innntil hverandre på bilturen ja. Har lest at det er lurt å putte dem oppi en eske sammen, men jeg synes dette høres meget upraktisk ut med fare for at noen klarer å stikke av. I tillegg er Luna litt vanskelig å håndtere. Så jeg tror vi bare setter dem i hvert sitt reisebur med gitter mot hverande slik at de kan se hverandre gjennom. Synes det er litt kjipt at de slåss så fort de får muligheten nå...

Brukerens avatar
Luna
Moderator

Innlegg Ida 06 Des 2007, 14:34

Det kan kanskje være fordi begge nå ser på badet som sitt territorie? De er kanskje litt mer hjemmevante når møtes uten å reise eller forflytte seg til et annet sted? Jeg vet ikke, men det funket bedre for oss når vi tok dem til mamma og de fikk litt plass. Jeg ville i utganspunktet satset på å ha dem der tre-fire dager, eventuelt en helg hvis du har mulighet til det og bare skille dem dersom de slåss. At de skal få lov å jage hverandre og andre ting. Dette er råd jeg fikk på det engelske forumet hvert fall og som funket veldig bra for oss, pluss hver sin dokasse med høy og vannskål :)
Hilsen

Ruffen, Milla og Ida!

- Respekt for individet.

Innlegg Luna 06 Des 2007, 15:52

De begynner og sloss kanskje heftig så pelsdottene fyker, så jeg tror ikke det er lurt å la dem holde på sånn. Hvis de bare jager hverandre skiller vi dem ikke. Det kan godt være at badet ikke er fremmed nok, ja. Vi skal i hvert fall ha dem hos mamma fra fredag til lørdag, kanskje til søndag. Håper det går bedre da! Takk for tips! Tar gladelig i mot dem.

Brukerens avatar
Luna
Moderator

Innlegg Luna 07 Des 2007, 20:04

Nå er vi hos mamma. De har vært sammen ca. en time nå og det har bare vært en slåsskamp hvor vi har blitt nødt til å skille dem. Luna er helt klart sjefen og Lago skjønner at man ikke ypper med henne. Nå sitter de ca. 30 cm fra hverandre som hver sin lille ball og halvsover :) Burde vi skille dem i natt hvis vi sover på samme rom som dem? Tenker det er lurt å ha dem sammen så mye som mulig, så lenge de ikke slåss i hvert fall.

edit
Nå her de vært sammen i ca 3 og en halv time og har hatt en slåsskamp til. Ellers så spiser de sammen, sover og slapper av. Luna herser litt med Lago så vi synes ganske synd på ham. Hun drar ut en dott av pelsen hans i ny og ne hvis hun synes han er for nær, mens Lago bare sitter der og dytter hodet ned mot bakken. Han virker veldig interessert i hva Luna driver med og har til og med prøvd å stelle pelsen hennes litt, men Luna oppfører seg som hun ikke kunne bry seg mindre om at han var der. Er dette en form for dominansatferd som vil roe seg etterhvert slik at hun også vil vise interesse for ham? Mulig det ikke er så lett å svare men lurer på om hun alltid kommer til å være så uinteressert.

Brukerens avatar
Luna
Moderator

Neste

Gå til To eller flere kaniner sammen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester