Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Ruffen + Milla = ?

Spørsmål, svar og erfaringer relatert til det å føre og ha flere kaniner sammen

Ruffen + Milla = ?

Innlegg Ida 15 Nov 2007, 22:44

Har nettopp hatt dem sammen inne på soverommet og vet jammen ikke hvordan det gikk? Ruffen ville parre seg med henne hele tiden, og gjorde det feil vei. Og jeg blir så nervøs at jeg ikke klarer å la dem holde på så jeg tok ham vekk og da fulgte det med en hårtust fra milla. Hun løp vekk, men kom tilbake. Han parret på henne en gang til og jeg tok ham vekk. Vet ikke om det er meningen jeg skal gjøre det? Etter det bare klappet jeg ham hele tiden så han ikke kunne gjøre det mer, men han prøvde seg innimellom. Ingen av dem var aggressiv eller noe sånt da, det er vel positivt? :roll: Jeg har aldri gjort noe sånt som dette før, bare lest om det i bøker og på internett.
Hilsen

Ruffen, Milla og Ida!

- Respekt for individet.

Innlegg Trost 15 Nov 2007, 22:58

Det var akkurat slik møtet mellom Sofus og Sniff utartet seg. Han ville på henne konstant og gjorde det gjerne feil vei også, hun løp vekk og kom tilbake igjen. Så vi forsøkte et par ganger i løpet av dagen og etter å ha gjort dette noen dager med samme resultat så lot vi dem gå sammen uten å dra Sofus vekk, og vips var det kjærlighet ved første blikk. Humpingen ga seg fort, han ble vel lei og fant ut at hun var en god kompis også. Vet ikke om vi bare var heldige, men hvordan den som blir "parret på" har mye å si. Om den ikke blir aggressiv, men enten løper vekk eller lar det skje, så skal det være et godt tegn.
Brukerens avatar
Trost
Etablert bruker

Innlegg Ida 15 Nov 2007, 23:05

Puuuh! Jeg blir helt nervevrak av å ha kaniner samme for er så redd de skal skade hverandre.. Får hjertebank og skjelver på hendene :lol: Godt å høre det ikke bare er mine kaniner som har misforstått hva de egentlig skal. Men lot dere dem møtes på "hans" plass, eller?
Hilsen

Ruffen, Milla og Ida!

- Respekt for individet.

Innlegg Jannicke 15 Nov 2007, 23:25

Den humpingen kan vel også være en dominans greie hvor de finner ut hvem som er sjef, om jeg ikke tar helt feil?

Lykke til videre emd å sette dem sammen . Går seg nok mer og mer til :)
Brukerens avatar
Jannicke
Etablert bruker

Innlegg Ida 15 Nov 2007, 23:30

Har satt en dokasse til ruffen foran buret til milla. Han glemmer å gå på do for han sitter ofte i lange perioder foran buret hennes og ser på henne :lol: Og ligger også og hviler mer i stuen nå enn før. Han legger seg et lite stykke fra buret, ser ut som han passer på, hehe.
Hilsen

Ruffen, Milla og Ida!

- Respekt for individet.

Innlegg Trost 15 Nov 2007, 23:57

Ida skrev:Puuuh! Jeg blir helt nervevrak av å ha kaniner samme for er så redd de skal skade hverandre.. Får hjertebank og skjelver på hendene :lol: Godt å høre det ikke bare er mine kaniner som har misforstått hva de egentlig skal. Men lot dere dem møtes på "hans" plass, eller?

Hele leiligheten var "hans" plass, da vi hadde ettroms og det var derfor ingen krik eller krok som han ikke hadde gjort til sitt herredømme. Vi har heller ikke bil, ei muligheten til å låne en (vet bilturer har blitt anbefalt, for da blir begge kaninene usikre og søker trøst hos hverandre). Nøytral grunn er nok det beste, men i og med at Sofus var kastrert så gikk det bra her likevel. Kjøpte et nytt bur da, hvor de bodde side om side med netting mellom seg til vi fjernet det noen dager senere.

Denne parringen kan absolutt være en form for dominans, men så lenge ikke Milla blir aggressiv, så er det et godt tegn. Sofus var definitivt sjefen i forholdet i begynnelsen, han er den "voksne" og tålmodige, mens hun er den ville ungen som fyker rundt og over og oppå og under og hvem vet hva.

Veldig morsomt å føre to kaniner sammen da, når det går bra vel og merke. Du har jo gode forutsetninger; det ble ingen kamp, det er ei jente og kastrert (?) gutt. Hold oss oppdatert :D
Brukerens avatar
Trost
Etablert bruker

Innlegg CecMB 16 Nov 2007, 12:00

Det ville jo aldri blitt noen kamp mellom en 8 uker gammel unge og en voksen kanin, så det er ikke det som kan bli skummelt. Det som kan skje er at Ruffen skremmer Milla unødvendig, eventuelt skader henne.

Dominansridningen skader henne ikke, og om hun har mulighet til å krype ut av veien (gi henne et lite hus Ruffen ikke kommer inn i f.eks, så kan hun søke tilflukt der, eller steng av med kompostnetting hun kommer gjennom og han ikke) så ville jeg si at du bare kan la dem holde på, under strengt tilsyn selvfølgelig. Om du stenger av med kompostvegger, kan jo Milla selv velge å være hos ham eller ikke, kanskje det kan være en ide?
Så får du se an Millas reaksjon, og fjerne Ruffen om hun ser skremt eller stressa ut, ellers får de få holde på, han gir seg raskere om han får gjort seg ferdig.

Lykke til!

Og skal hilse fra søsken og småsøsken til Milla! Er jo en hel armé her nå :emo2:

Klem Cec
CecMB
Etablert bruker

Innlegg Ida 16 Nov 2007, 16:56

Takk for råd og tips :) Har fått samme svar på et engelsk forum hvor nesten alle medlemmene har kaniner sammen med andre kaniner. En der skrev at jeg ikke burde ha korte møter slik det er anbefalt andre steder, men helst et langt som fører til at de blir et "par" :)
Hilsen

Ruffen, Milla og Ida!

- Respekt for individet.

Innlegg CecMB 16 Nov 2007, 17:16

Ja, jeg tror at om de ikke kommer til en konklusjon må de starte på nytt hver gang de treffes, og det vil da ta veldig lang tid, veldig mange møter, før de til slutt kan bli venner. Bedre å få det overstått, innen rimelighetens grenser selvsagt.

Cec
CecMB
Etablert bruker

Innlegg Ida 17 Nov 2007, 17:51

Uff :( Hadde tenkt å la dem være sammen lenge i dag. Men milla blir redd for ruffen fordi han vil pare seg hele tiden og han holder fast i pelsen hennes mens hun prøver å løpe vekk og lager lave rare lyder.. Har hatt masse høy på gulvet for at de kan spise sammen og har smurt banan på hodene til de og de har slikket hverandre. Men ruffen gir seg ikke. Hva skal jeg gjøre? Jeg har hadde dem sammen en god stund, men ruffen blir aldri ferdig. Så jeg skilte dem igjen. Hvor lang tid tar det egentlig før de gir seg? Blir litt oppgitt jeg..
Hilsen

Ruffen, Milla og Ida!

- Respekt for individet.

Innlegg Jannicke 17 Nov 2007, 18:04

Hvis du har lært Ruffen konseptet med klikkertrening, så kan du jo bruke det og klikke og belønne hver gang han er rolig og oppfører seg bra i nærheten av Milla.
Spørs jo om han ikke er mer interessert i Milla enn klikkertrening, men du kan jo prøve å se om det går bedre da.
Har lest om folk som har bondet kaniner ved hjelp av klikkertrening
Brukerens avatar
Jannicke
Etablert bruker

Innlegg Ida 18 Nov 2007, 17:09

Har aldri drevet med klikkertrening og har ikke klikker, men tenker på kanskje å begynne.
Hilsen

Ruffen, Milla og Ida!

- Respekt for individet.

Innlegg Harefrøken 18 Nov 2007, 18:42

Ida skrev:har smurt banan på hodene til de og de har slikket hverandre.

H synes at det bonding-konseptet maa testes ut her ogsaa! :D

Godt du er taalmodig. Det ordner seg nok etter hvert. Ruffen maa skjönne at pene damer skal behandles pent, ikke sant?
Brukerens avatar
Harefrøken
Etablert bruker

Innlegg Hilde 18 Nov 2007, 19:10

Når jeg har ført sammen kaniner har jeg latt dem møtes i korte perioder flere ganger på nøytralt territorie først, men når den virkelige sammenslåingen har funnet sted har vi tatt dem med til et helt nytt sted (hjemme hos foreldrene mine). Det har gått smertefritt begge gangene, har sluppet dem ut i samme rom som har vært helt nytt for dem begge, og de har da vært mer opptatt av å sjekke omgivelsene først og så har de bare glidd sammen og fungert godt etter det. Etter noen dager der har vi tatt dem hjem igjen, da har de blitt vant til å være sammen 24timer i døgnet og det har vært uproblematisk å komme hjem igjen til gammelt revir.
-Hilde Andgard-
Brukerens avatar
Hilde
Etablert bruker

Innlegg Ida 18 Nov 2007, 21:03

Takk for tips :)
Hilsen

Ruffen, Milla og Ida!

- Respekt for individet.

Innlegg Ida 23 Nov 2007, 23:27

Nå er ruffen og milla sammen på kjøkkenet til mamma. De har vært sammen siden ca kl tre-fire tror jeg. Det går relativt bra tror jeg. Ruffen slutter ikke med parringen, men milla bare hopper vekk. Hun er mye raskere. Hun har slikket ham litt på pannen hvorpå han en stund etterpå hugget etter ryggen hennes :emo12: Han "hugger" av og til etter henne, vet ikke hvorfor. Men tror det er noen ganger når hun kommer for nærmt. Hun hopper bort til ham av og til og legger hodet på bakken og de snuser litt mm, før han bare vil pare og hun løper vekk. De sitter ikke sammen eller noe sånt. Er litt bekymret for å gå og legge meg i kveld :roll:

Jeg har sjekket henne flere ganger og hun har ikke blødd, så ruffen biter nok ikke for å skade (tror jeg)..
Hilsen

Ruffen, Milla og Ida!

- Respekt for individet.

Innlegg Ida 24 Nov 2007, 16:35

De var relativt rolige hele natten, jeg var nede og sjekket dem noen ganger. Noen få tramp bare. I dag tok jeg dem på fersken i å like hverandre, de lå inntil hverandre, milla litt under ruffen sitt øre :D Det virker som om avstanden mellom dem når de har ligget og hvilt gradvis har blitt mindre og mindre. Håper virkelig dette er noe som varer :D
Hilsen

Ruffen, Milla og Ida!

- Respekt for individet.

Innlegg CecMB 24 Nov 2007, 16:42

Så herlig! Krysser fingrene! :D

Cec
CecMB
Etablert bruker

Innlegg Jannicke 24 Nov 2007, 16:43

Så bra!
Var nok lurt å ta dem med til et nøytralt område ja.

Lykke tik videre. Får håpe at det bare går fremover nå :D
Brukerens avatar
Jannicke
Etablert bruker

Innlegg Marit 24 Nov 2007, 20:21

Det høres jo ut til å gå riktige veien. Fint at moren din kunne stille nøytralt område til disposisjon.
Håper du får tatt noen gode knips snart.
Marit. Forfatter av Den store kaninboka 2010 og Rabbit Behaviour, Husbandry and Welfare 2013 http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... Id=5154217
Brukerens avatar
Marit
Moderator

Neste

Gå til To eller flere kaniner sammen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester