Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Høyere gjerde?

Kaninsikre bolig og ellers diverse smarte løsninger og nyttig kaninutstyr

Høyere gjerde?

Innlegg Oliver4 06 Jun 2015, 22:19

Hei!
Jeg har fire kaniner som går ute om dagen på sommeren (i stallboks om nattan og vinteren), her får de også gå i boksen til hesten når hestene er ute. Slik at de har 3mx3m pluss 2mx3m å gå på. Synes det er veldig kos å kaninene ute på gress også da jeg ser de koser seg. Men jeg har et lite problem. Den ene kaninen min er veldig spretten og vet ikke helt om jeg kan stole på at han ikke hopper ut av de vanlige kompostbingene. Problemet om han stikker er at det mye hund i nærheten også katter. Dermed er jeg redd han vil bli veldig skremt hvis de eventuelt jager han osv om han hopper over. Det store spørsmålet da er jo om jeg får tak i han, eller i det hele tatt finner han.. Han bryr seg ikke om hunder eller katter om han er i bur altså (det har jeg funnet ut) men man vet jo aldri når kaninen er løs.
Det jeg egentlig lurer på da, er om det finnes noen høyere kompostlignende gjerder eller om jeg må finne noe som er mest beregna for feks hunder og heller ha kompostbinger/smal netting nederst slik at de ikke kan sette seg fast? Fordelen er om den er enkelt å få satt ned og opp.
Noen som vet om noe eller har noen ideer? :D

Takker mye for svar! :)
Sist endret av Oliver4 den 06 Jun 2015, 22:48, endret 2 ganger.
Oliver4

Re: Høyere gjerde?

Innlegg Oliver4 06 Jun 2015, 22:29

Glemte å nevne at jeg må ha råd til to bur, eller så må den ene være så stor at jeg kan dele av da den ene kaninen min ikke går sammen med de andre.

Fant noen gjerder som kanskje er brukenes, hva tenker dere?
https://www.byggmax.no/hage/gjerde/gjerde-p21410
Tenkte å kjøpe en myk netting som jeg kan legge over som tak egentlig uansett hvilket gjerde jeg bestemmer meg for (:
Oliver4

Innlegg flekk 07 Jun 2015, 10:29

Jeg har ikke så mye erfaring med kompostgjerder, men du kan sikkert bruke de du viste der.
Kompostgjerder fungerer egentlig bare under oppsikt, da det ikke er vanskelig å hoppe over for en aktiv kanin.
hilsen Flekk og hans eier Victoria
Brukerens avatar
flekk

Innlegg ZakuraRabbit 07 Jun 2015, 11:55

Prøv med bærnetting på toppen;3
Det er det jeg har gjort, og mine bor i bingen så å si hele tiden. Nettingen holder de fleste rovdyr unna og kaninene inne.
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg Oliver4 07 Jun 2015, 12:53

flekk skrev:Jeg har ikke så mye erfaring med kompostgjerder, men du kan sikkert bruke de du viste der.
Kompostgjerder fungerer egentlig bare under oppsikt, da det ikke er vanskelig å hoppe over for en aktiv kanin.

Enig med det, og derfor tenkte jeg på å kjøpe noe som er litt mer stabilt og noe høyere :)
Takk for svar!
Oliver4

Innlegg Oliver4 07 Jun 2015, 12:55

ZakuraRabbit skrev:Prøv med bærnetting på toppen;3
Det er det jeg har gjort, og mine bor i bingen så å si hele tiden. Nettingen holder de fleste rovdyr unna og kaninene inne.

Supert! Nettingen var jo ikke så dyr heller, hehe :D
Hvordan gjerde har du brukt?
Takk for råd! :)
Oliver4

Innlegg Kodagutten min 07 Jun 2015, 14:55

Hva med å sette kompostgjerdene på høykant?
Hilsen Hilde, Koda og Happy
Brukerens avatar
Kodagutten min

Innlegg Oliver4 07 Jun 2015, 19:23

Kodagutten min skrev:Hva med å sette kompostgjerdene på høykant?

Går selvfølgelig ann å prøve men tror jeg trenger noe som er høyere enn 80-90 cm :s i tillegg er den andre kaninen veldig nyskjerrig, så skal ikke se borti fra at de samarbeider med å komme ut :lol: trenger noe mer stabilt. Takk for innspill!:)
Oliver4

Innlegg ZakuraRabbit 08 Jun 2015, 07:39

Oliver4 skrev:
ZakuraRabbit skrev:Prøv med bærnetting på toppen;3

Supert! Nettingen var jo ikke så dyr heller, hehe :D
Hvordan gjerde har du brukt?
Takk for råd! :)

Fortsatt kompostbinger:p Er ikke særlig teknisk anlagt til å lage noe mer solid så jeg stenger dem inne om natta XD De står på en treplatt og kompostbingene sitter fast i gulvet med rundkroker.
Har tenkt på å finne noe annen netting å ha utenpå.
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Gå til Burløsninger, sikring av bolig og andre smarte tips

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest