Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Liten plass, to kaniner, tips til burløsning?

Kaninsikre bolig og ellers diverse smarte løsninger og nyttig kaninutstyr

Liten plass, to kaniner, tips til burløsning?

Innlegg Hedvig 27 Mai 2015, 20:09

Hei!
Jeg hadde en kanin som heter Trygve(kastrert), men for noen uker siden fikk vi en til (litt brått på og uventet) pga eieren ikke klarte å passe på henne, lang historie. Akkurat nå har jeg jenta i et eget bur og Trygve går løs og holder på å venne seg til henne. De kommer godt overens så langt, men fortsatt mye bondingjobb igjen.
Det jeg lurer på er om jeg kan kjøpe samme bur som Trygve sitt å sette hennes oppå hans (det er 120'*60? eller om vi bør kjøpe et 2etg og ha begge inni samme bur etter de har blitt venner? Vi har ikke mye gulvplass, så blir vanskelig å finne en grei plass til et bur til.. Jeg vil jo ikke gi henne til dyrebeskyttelsen fordi vi mangler plass, så håper noen har noen gode løsninger :)
Hedvig

Re: Liten plass, to kaniner, tips til burløsning?

Innlegg Hedvig 27 Mai 2015, 20:18

Tilleggsinfo; Trygve er mye ute av buret pga jeg er student og er som regel hjemme, og har han alltid ute. Når samboeren er hjemme, har han han også alltid ute i hybelen:-)
Hedvig

Innlegg flekk 28 Mai 2015, 08:22

Når de er bondet sammen kan de jo ha samme bur :) Da er det viktig at buret er stort nok og kun fungerer som en base.
Det beste ville kanskje være å få bondet dem på en gang. Sette dem ut på en nøytral sted og la dem få bli kjent med hverandre. Når de først er venner, kan de jo dele bur. Men det er ikke så dumt å ha to bur, siden de får større plass. Når de er venner kan du kanskje fikse buret slik at de kan komme inn til hverandre.
hilsen Flekk og hans eier Victoria
Brukerens avatar
flekk

Innlegg Chixz 03 Jun 2015, 10:46

Her på forumet anbefaler vi ikke å ha kaniner i bur, og buret du nevner er dessverre ikke stort nok, spesielt ikke for to kaniner.
Hvis dere ikke har mulighet til å ha de frittgående permanent i leiligheten, har dere kanskje mulighet til å lage en binge til de to av kompostgjerder?

Over til bondingen: Hvordan har du gått frem for å bonde kaninene? Er begge kastrert?

Les mer om bonding her: http://maritemilie.com/2014/06/06/sosiale-kaniner/
Klem fra Chixz, Aristoteles II, Frigg og Darwin
Savner deg Lurifacks'en min...
Brukerens avatar
Chixz
Etablert bruker

Innlegg flekk 04 Jun 2015, 12:55

Jeg er enig det om bur. Men det fungerer om buret kun er en base. Kaninen min, Flekk, er kun i bur om natten. Om dagen har han full mulighet til å gå ut og inn på terrassen :) Men en kompostløsning er ikke så dumt.
Brukerens avatar
flekk

Innlegg Hedvig 11 Jul 2015, 23:01

Tusen takk for alle svar!
Hun er sterilisert nå for 2 uker siden, han har vært kastrert i et år. Vi holder på med bonding, de kommer over ens bedre og bedre for hver dag, men er det noen som vet hvordan jeg vet helt sikkert at de er gode nok venner til å være i samme bur?
Jeg tenker og kjøpe et to etg bur som er 120*80. De er kun inne i buret om natten, ellers er de fritt i leiligheten og vi har de med ut der de kan løpe fritt hos mine forlede i hagen nå om sommeren. :)
Hedvig

Innlegg Hedvig 11 Jul 2015, 23:19

Chixz: de har hatt hvert sitt bur, en på kjøkkenet og en i stua, begge burene har vært åpne når vi er hjemme(hadde lenge hennes lukket slik at Trygve skulle venne seg til henne) så de kan gå inn til seg hvis de vil og gå bort til hverandre hvis de vil. Som nevnt over har vi hatt de med til en hage der de løper sammen, nå er vi på hytta, her har ingen av dem vært så nå sitter vi med dem på badegulvet 2*20 min hver dag ca. :-)
Hedvig

Innlegg flekk 13 Jul 2015, 11:48

De bør være minst mulig i bur, men om de er gode venner nå, tror jeg ikke det er noe problem å ha dem i buret bare om natten.
Brukerens avatar
flekk

Gå til Burløsninger, sikring av bolig og andre smarte tips

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 1 gjest