Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Ukonvensjonelt innebur

Kaninsikre bolig og ellers diverse smarte løsninger og nyttig kaninutstyr

Ukonvensjonelt innebur

Innlegg MisterIngo 07 Mai 2015, 15:34

Heisann folkens!

Ny på forumet, men gammel leser. Har følgt med her siden jeg fikk egen kanin en liten stund siden.

Nu vel, jeg trenger rett og slett litt hjelp. Jeg tar meg av min vesle Luna så godt som jeg kan. Hun er en glad og lykkelig innekanin som får løpe rundt i leiligheten 24 timer i døgnet, og låses aldri inn i buret som står i stua. Siden hun er utrolig renslig og benytter det tilpassede hundeburet kun til toalettbesøk, litt høy-kos, og annen mat, så tenker jeg på å fjerne hele greia, ha en litt mer åpen og alternativ stil for henne.

Jeg søker i grunnen bare en kasse som hun kan gå på do i, men jeg har vanskeligheter med å finne noe tilfredsstillende, billig og bra. Kattekasser er jo noe liknende det jeg har i hodet, men jeg vil helst ha noe med en lavere kant, slik at hun lett kan hoppe inn og ut, og noe med nok plass til at jeg kan sette inn enten en kompostvegg for å høy og vann opphengt i. Jeg tenker vel på noe som likner på et brett, men søker jeg på nettet så finner jeg ingenting som er lavt nok, eller stort nok.

Ellers er jeg også åpen for forslag: hva har dere hjemme? Har dere noen andre alternativer til å ha høy i en "hengekasse"? Bruker dere alle vannflaske? Kan man bruke skål, eller er dette minde hygienisk for kaninen? Jeg vil veldig gjerne ha en åpen løsning, en hvor Luna kan fokusere på nettopp det hun allerede gjør der; spise, tisse, og drikke. Luna sitter der aldri, men har sin egen krok bak sofaen hvor hun også ha en "høyball", som hun koser seg med. Kos får hun i sofaen, og hun har nettopp fått et nytt gjemmested i form av et klartestativ for katter.

Jeg vil så veldig gjerne tilpasse dette "buret" til Lunas behov, gjøre det litt lettere å holde rent, og ha et bur som tar litt mindre plass i stua, men kaninens behov settes først. Hva kan jeg gjøre for å ha det best mulig for min lille Luna?

Forslag settes pris på med takk!

Med vennlig hilsen
Ingve & Luna
MisterIngo

Re: Ukonvensjonelt innebur

Innlegg Kodagutten min 07 Mai 2015, 18:34

Velkommen til forumet :)

Jeg kan dessverre ikke svare på alle spørsmålene dine, men angående vannflaska skal jeg prøve å gi deg et svar.
Jeg bruker skål til mine kaniner da dette er mest naturlig for dem (når kaninen drikker fra flaske bøyer den nakken i en unaturlig vinkel). En periode da jeg hadde både flaske og skål tilgjengelig foretrakk kaninene skåla.
Bare husk at det kan være lurt å plassere skåla litt unna høyet for å hindre at kaninen søler høy i vannet.

Stemmer det at du bare har en kanin? Er hun kastrert?
Jeg vil i alle fall anbefale deg å ha to kaniner siden kaniner er sosiale dyr og foretrekker å ha en artsfrend. Kastrering anbefales også da dette vil fjerne hormonell atferd (som kan være stressende for kaninen) og fjerne sjansen for livmorkreft.
Hilsen Hilde, Koda og Happy
Brukerens avatar
Kodagutten min

Innlegg MisterIngo 07 Mai 2015, 23:32

Heisann!

Først må jeg bare si at jeg beklager at jeg postet litt i feil del av forumet. Typisk nybegynnerfeil, så jeg håper dere kan tilgi meg for det!

Herlig å høre det om skål kontra flasker. Jeg har muligens kommet på en løsning som innebører et skotørkestativ, en oppvaskstativ og da en skål for vann. Tenkte å bruke oppvaskstativet som høynett, men det kan jo hende en ball-løsning er bedre.

Luna er sterilisert og ble det da hun var 5 måneder. Da hadde hun akkurat begynt å oppføre seg hormonelt, som dufting, løftet stjerten, gnagning på diverse objekter hun ellers hadde ikke hatt noen interesse av, men ingen marking ved urinering. Gav matfar noen bekymringsfulle timer, hele opplevelsen der, men hun ble pakket inn i et håndkle, gitt Critical Care flere ganger den dagen, og kviknet godt til dagen etter. Smertestillende hadde hun ingenting imot, så de neste dagene gikk ganske fint.

Hele prosedyren ble utfør på Storo Dyreklinikk, etter anbefalinger fra blant annet denne nettsiden. Nå får jeg en egen avdeling av samme kjede rett ved siden av der jeg bor, og håper de vil ha samme ekspertise der.

Helt enig at hun bør få en lekevenn, og har undersøkt dette masse. Hun er veldig lite alene nå for tiden da, ettersom min samboer jobber tidlig og jeg jobber sent, og dermed ser hun oss så å si hele tiden, med unntak av når vi sover.

Var i kontakt med Dyrebeskyttelsen ang. adopsjon av en kastrert hannkanin, men måtte avlyse en hilsetur grunnet akutt legebesøk, og har siden ikke hørt noe :(

Men ja, absolutt enig i at Luna må få en kompis. :)

Takker for velkomsten og svar. :)
MisterIngo

Innlegg flekk 09 Mai 2015, 11:29

Velkommen :) Om du vil vi skal flytte innlegget ditt til et mer passende forum, kan sikkert en moderator gjøre det.

Jeg er enig Hilde angående skål og flaske. Dessuten danner det seg ofte bakterier i flasketuten. En keramikk skål er absolutt å anbefale.
Det er veldig flott at du lar Luna vandre fritt i huset. En dokasse med høystasjon og et sted hvor kaninen kan anse som sitt eget, kan være mer enn nok for at kaninen skal ha det bra.
Når det gjelder slike kasser, kan man bruke ganske mye forskjellig. Jeg bruker underlaget på et gammelt innebur til både do og høystasjon. Men jeg lar høyet ligge løst i kassa, siden det fungerer fint for min kanin Flekk. Men for å unngå at kaninen tisser i høyet, burde man egentlig henge det opp. Da pleier kompostgjerder fungere ganske fint. Eller du kan ha høyet i en slags kurv.

Du må gjerne prøve deg fram med ulike løsninger. Skotørkestativ og oppvaskstativ har jeg ikke vært borte i før, men det kan jo fungere.
hilsen Flekk og hans eier Victoria
Brukerens avatar
flekk

Innlegg MisterIngo 16 Mai 2015, 21:17

Heisann folkens!

Takker så mye for innspill, og tenkte det var på sin plass at jeg viste resultatet:

Jeg kjøpte skobrett på Clas Ohlson til 49 kr, brukte et kompostgjerde fra Biltema (kjøpte en hel sug), og høykurv jeg brukte i forrige bur. Gjerdet lenes mot veggen og har blitt satt delvis bak et piano slik at det ikke faller. Høykurven er hengt opp på gjerdet. Har ikke sett henne drikke fra skålen enda, den fant jeg på Fretex og er lik den alle kaniner i familien har hatt så det synes jeg er koselig! Hun har allerede markert og benyttet seg av plassen så jeg tror hun er fornøyd. Hjelper med litt kosehøy fra To Gode Naboer :)

Skulle gjerne vist dere bilder, men akkurat det har jeg ikke forstått meg på helt enda ;)

Dog, en åpen og fin løsning. Ingen vegger, lav kant, stødig og godt underlag som tåler en trøkk.

Takker for innspill!
MisterIngo

Innlegg Tussis bestevenn 16 Mai 2015, 22:50

Hei, og velkommen hit :)
Jeg flyttet tråden din til rett forum.

Når det gjelder dokasse så vil jeg faktisk ikke anbefale en åpen løsning. Dette handler om at kaniner er byttedyr, og i naturen har de faktisk egne "dohuler" til og med. De liker med andre ord gjerne å gå på do i lukkede omgivelser. En veldig populær løsning er dette møbelet, kalt Hol, fra IKEA.
Bilde

Inni kan de f.eks se slik ut:
Bilde

En annen løsning kan være noe ala dette: http://maritemilie.com/2011/02/19/kanininteri%C3%B8r-pa-1-2-3/
Da får fremdeles kaninen en slags trygg "hule" rundt seg, men løsningen er betraktelig mer åpen enn Hol-møbelet.

Hva gjelder det at dokassen har høye kanter så har den vanligste løsningen på dette vært å bare sage av en liten "inngang" i kassen. For å unngå skarpe kanter kan man slipe dem av med fint sandpapir.

For å legge ut bilder kan du bruke denne guiden: viewtopic.php?f=13&t=3854 :)
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Innlegg flekk 17 Mai 2015, 07:21

Flekk har jo faktisk sin egen hule med dokasse, han også :) Denne er beregnet ute. Han har faktisk brukt mye mer etter at han fikk tak over.
Bilde

Du må gjerne vise med bilder. Tinypic, som Tussis bestevenn linket til, er ikke så vanskelig å bruke.
Brukerens avatar
flekk

Innlegg MisterIngo 17 Mai 2015, 22:33

Takker for innspill!

Hol fra IKEA så slettes ikke så verst ut! Må nok ta meg en tur dit, så får jeg se hva Luna foretrekker. Som nevnt tidligere så oppholder hun seg ikke så mye i dokassen, kun når hun spiser litt og går på do. Ellers har hun et område bak sofaen som er "hennes" hvor hun ikke blir forstyrret, en katteleke/hule hun kan gjemme seg i, og et serveringsbrett "inni" et sofa-bord hvor hun oppholder seg og har god oversikt. Ellers så tilbringer hun mest tid i sofaen, ved vinduer. Vet ikke hvor normalt det er for et byttedyr, men hun er litt uvanlig i forhold til andre kaniner jeg har hatt.

Uansett; her er løsningen.

Bilde
Bilde

Og ett av latsabben på sofaen:

Bilde

Får ta meg en tur til IKEA og se litt på Hol.

Forresten, de høy-kurvene du har - er de hjemmesnekret eller kjøpt? Veldig stilige!
MisterIngo

Innlegg flekk 18 Mai 2015, 08:30

Det er ikke unormalt at Luna oppfører seg slik :) Det viser bare hvor trygg og tillitsfull hun er. Hun er forresten en nydelig kanin.
Morsomt med en pute hvor det står "no dogs on this sofa", også er det en kanin der istedenfor.
Brukerens avatar
flekk

Innlegg Kodagutten min 18 Mai 2015, 15:42

Jeg mener at jeg har sett noen liknende høykurver på ebay, så kan ta en titt der.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... acat=63116
Hilsen Hilde, Koda og Happy
Brukerens avatar
Kodagutten min

Gå til Burløsninger, sikring av bolig og andre smarte tips

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest